Pagina's

Tuesday, May 17, 2011

Intermezzo



Als er 1 ding is wat me tegenvalt aan '7 weken op vakantie': de hoeveelheid tijd.

Ik dacht dat ik oceanen van tijd zou hebben. Om na te denken, om te schrijven, te mijmeren, te lezen, te filosoferen. Ik bedoel, je hebt 7 weken lang niks anders te doen dan te bedenken "waar gaan we heen, waar gaan we slapen, wat gaan we eten". Dan moet er toch heel veel tijd over blijven?

Maar wat blijkt: juist die dingen kosten een hoop tijd, en als je dan eenmaal hebt bedacht waar je heen wil dan moet je er ook nog naar toe (en het openbaar vervoer in Japan is makkelijker dan ik gevreesd had, maar evengoed zijn we soms een kwartier bezig om alleen al de juiste stationsuitgang te vinden). Als je er bent, dan wil je er ook Zijn - dat wil zeggen, ik ga niet met mijn neus in mijn kindle of laptop zitten als ik ook om me heen kan kijken en het Japanse dagelijks leven in me op kan nemen.

Wat is dus maar wil zeggen, is dat we het druk hebben, druk met niks.

Het is hoe dan ook een bijzondere ervaring om zo lang van huis te zijn. Zeven weken is echt anders dan drie. Het ia grappig om te voelen hoe 'thuis' steeds verder wegraakt. De dingen die in week 1 van onze reis nog heel belangrijk leken - dat werkproject waar maar geen uitsluitsel over kwam, een mail waar ik op wacht, persoonlijke beslommeringen waar eindeloos over te scenario-denken valt - waar gaat het eigenlijk over? Die onthechting van mijn favoriete zorgenkindjes (en ik heb er nogal wat) heb ik eigenlijk nooit eerder meegemaakt, en het is een bijzonder, en prettig, gevoel.

Voor jullie denken dat ik zen-verlicht weer terugkom in Amsterdam: ik snak naar andere kleren dan de koffer vol die ik bij me heb. En dat het me al dagenlang niet kan schelen dat ik uit eten ga in een t-shirt wat eigenlijk nodig de was in moet, is misschien ook niet zo'n positieve kant van mijn relaxtheid.

Morgen laten we onze zware koffers in Osaka, en gaan voor 24 uur naar een boeddhistisch klooster in de bergen, waar we tofu zullen eten en in een tempel zullen overnachten. Ik verwacht daar geen wifi, dus de update zal even op zich laten wachten.

No comments:

Post a Comment